fredag 21. august 2015

Sviket mot samfunnet, et førsteutkast.


Jeg vil ta bladet fra mitt fags munn, for det er farlige hull i debatten rundt utdanning og barnehage.

I mitt fag vet vi hva som skjer i et menneskes hjerne og hva konsekvensene for samfunnet vil bli dersom man innfører realfag i barnehagen slik Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og den såkalte Ekspertgruppen for realfagene ønsker.


Interessert i å vite?

Hjernens utvikling i de tidlige år av et menneskes liv er ekstrem. Vi snakker ekstrem synaptisk plastisitet, vanvittige strukturoppbygginger rent fysiologisk, voldsomme utslag i og opptrening av aksjonspotensial – alt dette går i den offentlige debatten under navnet “læring”. Men læring handler faktisk ikke først og fremst om å lære seg å lese, skrive og regne. Det å kunne lese, skrive og regne er symptomer.

Symptomer?!

For å kunne utvikle intelligens trengs Opplevelser og Begrep. Kombinasjonen av opplevelser og begrep er uslåelig. Ved å erfare, og så kunne sette begrep på erfaringene, vil vi kunne utvikle innsikt i elementer ved alt vi opplever rundt opp.

Innsikt? Hva er det?

Innsikt er evnen til å bruke det man vet fra før til å få ting til å skje. Vi kaller dette ofte også for intelligens. Men mens intelligensen er det man besitter her og nå er innsikten aktiv og gir uendelige muligheter for akkumulasjon av ny kunnskap. Erfaring + erfaring = innsikt = aksjon = ny erfaring = ny kunnskap osv, osv.

For å kunne vite at 1+1=2 kan du ha lært deg det ved å se tallene på papir eller hatt tall du kunne ta på, f.eks. kjøleskapmagneter, noen har fortalt deg at sammenhengen er sånn. Men du har ikke da fått Innsikt i hva 1+1 innebærer. Vi har utallige barn i norsk skole som er sabla gode på å reprodusere kunnskap som dette - de har alle symptomer på kunnskap. De vet utmerket godt at 1+1=2. Men de mangler innsikten, og det systemet vi har i norsk skole i dag representerer et enormt svik mot våre barns intellektuelle potensiale.


For å kunne forstå hva 1+1 kan bli må du ha Erfart hva 1 er, du må ha Begrep om at det du erfarer her er 1, og du må ha erfart hva som skjer når det dukker opp en til (+1). Enkelt sagt: For å vite hva en meter er må du ha erfart en meter og få vite at det er en meter du har erfart! 

3-åringen har endelig greid det, hun hoppet (en halv meter) fra én bergknaus til en annen. Storesøsteren hopper fra den Store bergknausen, en hel meter! Hun hoppet halvmeteren helt frem til i sommer, men i dag tok hun sats og fløy avgårde – det gikk såvidt, og skrubbsåret på leggen legger hun slett ikke merke til. Snart skal hun på skolen og lære at noe heter “1m” uten å bli stimulert til å koble sommerens store sprang til denne teoretiske enheten før hun nærmer seg 20år og lærer å stille kritiske spørsmål på universitetet (og erfarer at ingen fra generasjonen over gidder å svare).

Innsikt kommer fra Erfaring, på engelsk kan vi si Innsikt slett ikke kommer fra Teaching - vi mangler sørgelig nok denne språklige nyansen på norsk.

La meg være glassklar: Erfaring kommer først, begrep siden, og magisk nok vil innsikten og intelligensen komme HELT AV SEG SELV!

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og Ekspertgruppen for realfagene tror at løsningen på problemene utdanningssektoren er at ungene lærer teori tidligere. Dette er feil, og det er et direkte farlig premiss å bygge fremtiden på.

Direkte farlig? Nå overdriver du.... 

Nix-pix, jeg overdriver ikke. For hva skjer med hjernen etter hvert som barndommen år for år glir vekk? Jo, den vanvittige, ekstreme utviklingen inni hjernen dabber av. Jovisst kan man lære nye ting, nye språk, lære å ta i bruk det siste innen teknologi, lære å orientere seg på en smarttelefon med brukergrensesnitt fra Android når du egentlig er vant til Apple. Men det er blodig alvor at TOGET HAR GÅTT på mange vesentlige områder. Ny kunnskap hos hjerner med noen år på baken lagres i andre områder og i andre strukturer i hjernen vår enn kunnskap som lagres i (og faktisk bygger opp) en helt ny, ung hjerne. Kunnskapen som kommer senere i livet vil i større grad ha anslag av Hukommelse fremfor Innsikt. 

Tenk om ungene våre i barnehagen fikk riktig stimulering i forhold til det som behøves for å utvikle Innsikt tidlig! Ojoj, vi ville få ungdommer som SKAPTE ting i stedet for ungdommer som meldte seg ut av videregående skole.

Jeg våger å påstå at det er helt kritisk for samfunnet at vi nå lager barnehager der ungene får erfare fremfor å lære. Og hvem er ekspert, virkelig helt Ekspert, på å tilegne seg erfaring og på å ta i bruk innsikt? Jo - barnet! 

Ingen kommentarer: